вариант4
Вариант 4
1. Замените существительные с предлогом «of» существительными в притяжательном падеже.
Модель: The bag of our teacher is brown. Our teacher's bag is brown.
l. The cabin of this sailor is not large. 2. The name of our captain is comrade Novikov. 3. The textbooks of these cadets are on the shelf. 4. The pen of that boy is black. 5. The note-books of those students are in the bags.
12
2. Переведите на английский язык.
1. Моя фамилия Новиков. 2. Я капитан судна. 3. Мое судно называется "Братск". 4. Фамилия моего старшего помощника Борисов. 5. Мы (находим-ся) на навигационном мостике. 6. Фамилия нашего нового моториста Ива-нов. 7. Он в каюте. 8. Каюта Иванова не очень большая.
3. Переведите на английский язык.
1. У меня есть собака. 2. У нас много друзей в Риге. 3. У вас есть немно-го свободного времени сегодня? – Да.
4. Работайте по модели.
Модель: Is Boris as tall as Mike (in one group)?
Boris is taller than Mike. In fact (на самом деле) he is the tallest boy in our group.
1. Is the weather today as sunny as on Monday (of the week)? 2. Is this street as beautiful as yours (of the city)? 3. Is January in Norilsk as frosty as in April (of the year)? 4. Are the nights in June as long as in March (of the year)?
5. Переведите на русский язык.
1. I am going to ask you some questions. 2. He isn't going to see a new film today. 3. Are you going to sail on a passenger liner in July? 4. They are going to navigate ships. 5. What are you going to do today? I'm going to the theatre.
6. Переведите на английский язык.
1. Он намеревается помочь вам. 2. Я собираюсь пойти в магазин. 3. Мы намереваемся оставаться в порту до 15 сентября. 4. Они не собираются ехать Ригу. 5. Когда ты намереваешься передать эти радиограммы? – Я собираюсь это сделать через 10 минут.
7. Переведите на английский язык.
1. Что ты сейчас делаешь? – Я пишу упражнение. 2. Что делает Миша? – Он смотрит телевизор. 3. Какое судно входит сейчас в порт? – Это атомный ледокол (automatic icebreaker) "Сибирь".
8. Поставьте вопросы к выделенным словам. Используйте вопроси-тельные слова, данные в скобках.
1. Mike studies at the port operation department (who). 2. There are three de-partments at our college (how many). 3. My future specialist is navigation (what). 4. Our captain often tells us about his ship (whom). 5. The cadets who study well get a scholarship (what cadets).
9. Переведите на английский язык.
1. Я курсант первого курса морской академии. 2. Я учусь на мореходном факультете. 3. Мы изучаем много различных предметов. 4. Я больше всего 13
люблю математику и астрономию. 5. Наши занятия проходят в просторных аудиториях и лабораториях, где имеются современные средства обучения: тренажеры, ЭВМ, различная измерительная аппаратура.
10. Поставьте глаголы, данные в скобках, в нужном времени.
1. We (to have) breakfast now. 2. My grandfather and grandmother (to live) with us last autumn. 3. My father (to put to sea) every month. 4. She always (to clean) the flat on Saturdays. 5. The majority (большинство) of the cadets (to pass) the exams successfully last January. 6. The cadets of our group (to learn) to navi-gate sailing boats last summer.
11. Прочитайте и переведите текст с английского языка на русский письменно.
Shipboard training
The cadets of maritime college usually have their practical studies either on board training vessels or merchant ships. Now summer is coming and the cadets are going to have their shipboard training. The